Analisis Pemanfaatan Aplikasi TikTok dalam Meningkatkan Penjualan UMKM Sektor Kuliner di Kota Makassar
Abstract
Marketing is the most important part of a business. Marketing does not only look at the side of unique products, cheap and attractive prices, and product availability for consumers. During the current Covid-19 pandemic, where the digital era is increasingly advanced, it is necessary to carry out marketing activities, one of which is by utilizing social media such as TikTok. This study aims to determine the use of the TikTok application in increasing sales of the culinary sector SMEs in the city of Makassar. In this research, the method used is descriptive qualitative approach. This research is a field research. The data used from this research are primary and secondary data, with data collection techniques of observation, interviews and literature study. The result of this research is Media Promotion through TikTok is an effective promotional tool to increase sales.
Downloads
References
Aji, W.N. 2018. Aplikasi Tik Tok sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa dan Sastra Indonesia , 431, 431–40.
Bahri, A., Mulbar, U., & Suliana, A. 2019. Study On Makassar City Empowerment Of Msmes As An Efforts To Increase The Welfare Of Business Actors. Jurnal Inovasi Dan Pelayanan Publik Makassar, 1(1), 37–53.
Bulele, Y.N. 2020. Analisis Fenomena Sosial Media dan Kaum Milenial: Studi Kasus TikTok. In Conference on Business, Social Sciences and Innovation Technology, 1(1), 565–572.
Cendana, M. 2019. Pemanfaatan Sosial Media sebagai Strategi Promosi bagi Sustainability Bisnis UMKM. ETHOS: Jurnal Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 7(2), 163–169.
Dewa, C.B. & Safitri, L.A. 2021. Pemanfaatan Media Sosial TikTok sebagai Media Promosi Industri Kuliner Di Yogyakarta Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Akun TikTok Javafoodie). Khasanah Ilmu-Jurnal Pariwisata Dan Buday, 12, 2655–5433.
fitri, A.I. & Dwiyanti, S.A.I. 2021. Efektivitas Media TikTok dan Influencer Mendongkrak Penjualan Lippie Serum Raecca Dipandemi Covid19. Jurnal Ekonomi dan Bisnis (EK&BI), 4(1), 345–353.
Hasan, M. 2020. Literasi dan Perilaku Ekonomi: Transfer Pengetahuan Kewirausahaan dalam Perspektif Pendidikan Ekonomi Informal. Media Sains Indonesia.
Hasan, M., Musa, C.I., Arismunandar, A., Tahir, T. & Azis, M. 2019. Entrepreneurship Education, Family Capital, and Family Business Performance in Makassar, South Sulawesi, Indonesia. International Journal of Scientific Development and Research (IJSDR), 4(6), 269–272.
Hasyim, C. & Unde, A.A. 2011. Promosi Wisata Kuliner Seafood di Makassar The Promotion of Seafood Culinary Tourism In Makassar. Jurnal Komunikasi KAREBA, 1(3), 313–326.
Kasmi. & Nurdian, A.C. 2017. Penerapan E-Commerce Berbasis Business To Consumers Untuk Meningkatan Penjualan Produk Makanan Ringan Khas Pringsewu. Jurnal Aktual STIE Trisna Negara 15, 15(2), 109–16.
Kristia, S.E. & Harti. 2021. Pengembangan Media Promosi Berbasis Aplikasi Tiktok Untuk Meningkatkan Minat Beli Produk Ukm Dm-Seafood. urnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(3), 1428–1438.
Kurniawati, N. 2020. Pengaruh Digital Marketing, Aplikasi Layanan Pesan Antar Makanan, dan Harga terhadap Volume Penjualan UMKM di Kota Semarang. Prosiding Seminar Nasional Unimus, 3(2), 1105–1114.
Maryam, S. 2018. Penerapan E-Commerce Dalam Meningkatkan Daya Saing Usaha. Liquidity: Jurnal Riset Akuntansi dan Manajemen, 2(1), 73–79.
Maya, S. 2016. Strategi Peningkatan Penjualan Usaha Kecil Menegah Melalui E-Commerce Studi Kasus: Mitra UKM Perusahaan X. Journal Of Applied Business And Economics, 2(3), 271–279.
Munizu, M. 2010. Pengaruh Faktor-Faktor Eksternal dan Internal terhadap Kinerja Usaha Mikro dan Kecil (UMK) di Sulawesi Selatan. Jurnal manajemen dan kewirausahaan, 12(1), 33–41.
Nufus, H. & Handayani, T. 2022. Strategi Promosi dengan Memanfaatkan Media Sosial TikTok dalam Meningkatkan Penjualan (Studi Kasus pada TN Official Store). Jurnal EMT KITA, 21(34), 159–172.
Priatama, R., Ramadhan, I.H., Zuhaida, A. & Kulau, F. 2021. Analisis Teknik Digital Marketing Pada Aplikasi Tiktok (Studi Kasus Akun TikTok@ jogjafoodhunterofficial). SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 18(1), 49–60.
Priyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif. Sidoarjo: Zifatama Publishing.
Purnama, S., Bangun, C.S., Panjaitan, A.R.S. & Agung. 2022. The Effect Of Digitalization On Culinary Msmes On Increasing Sales Turnover During Covid 19 Pandemic. Aptisi Transactions on Technopreneurship (ATT), 4(1), 59–68.
Putra, A. & Patmaningrum, D.A. 2018. Pengaruh Youtube di Smartphone Terhadap Perkembangan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Anak. Jurnal Penelitian Komunikasi, 21(2), 159–172.
Rakhmanita, A. 2021. Karakteristik Usaha Mikro, Kecil dan Menengah Dalam Mengelola Keuangan di Desa Gunung Sindur, Kabupaten Bogor. Jurnal Perspektif, 19(2), 107–112.
Rijal, S., Ahmad, M.I.S., Arisah, N., Nurdiana, N. & Hasan, M. 2021. Kajian Peluang dan Tantangan UMKM: Sanggupkah Sektor Kuliner Bertahan di Masa Pandemi COVID-19? Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 1(1), 115–125.
Setyanto, A.R., Samodra, B.R. & Pratama, Y.P. 2015. Kajian Strategi Pemberdayaan UMKM dalam menghadapi Perdagangan Bebas Kawasan ASEAN (Studi kasus kampung batik Laweyan). Etikonomi, 14(2), 220.
Sukmawati, R. P., Huda, A.M. 2022. Efektifitas Terapan Media TikTok Sebagai Sarana Promosi Produk Bittersweet By Najla. Jurnal Ilmu KomunikasiJurusan Ilmu Sosial, Fakultas Ilmu Sosial Dan Hukum Universitas Negeri Surabaya, 5(1), 146–158.
Sukri, S. & Arisandi, D. 2017. Analisis Strategi Pemasaran dengan Media Sosial Produk Kuliner Usaha Kecil dan Menengah di Pekanbaru. Jurnal Buana Informatika, 8(4), 235–242.
Surya, B., Idris, M., & Tajuddin, I. 2019. Pusat kuliner jalan nusantara kota. Inovasi dan Pelayanan Publik Makassar, 1(1), 24–36.
Yudiawan, A., Sunarso, B., Suharmoko., Sari, F. & Ahmadi. 2021. Successful Online Learning Factors In Covid-19 Era: Study Of Islamic Higher Education In West Papua, Indonesia. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(1), 193–201.
Yuniarti, N., Ismawati, A. & Aini, A.N. 2020. Pengaruh Promosi Online Melalui TikTok terhadap Peningkatan Penjualan Produk Usaha di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding UMY Grace, 1(1), 500–509.
Zainal, H., Parinsi, K., Hasan, M., Said, F. & Akib, H. 2018. The Influence of Strategic Assets and Market Orientation To The Performance of Family Business In Makassar City, Indonesia. Academy of Strategic Management Journal, 17(6), 1939–6104.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.