Akulturasi Islam dan Budaya Sunda: Kajian Sejarah Arsitektur Tajug Masjid Agung Cirebon
Abstract
Tajug is a traditional architectural form from Java-Sunda, specifically used for religious buildings. However, this term is becoming increasingly unfamiliar to modern society. This study traces the historical development of tajug to explore the symbols embedded in the tajug of the Sang Cipta Rasa Grand Mosque in Cirebon, serving as a case study for this research. Utilizing historical research methods—heuristics, criticism, interpretation, and historiography—the findings reveal that tajug symbolizes the harmony between Islamic traditions and Sundanese culture, reinforcing identity and serving as a spiritual symbol in society. This article explains how the use and preservation of tajug can help sustain Islamic values within Sundanese cultural practices.
Downloads
References
Atika, A. (2020). Makna Simbolik Arsitektur Masjid Agung Sang Cipta Rasa sebagai Media Dakwah pada Masyarakat Cirebon: Analisis Semiotika Charles Sanders Peirce (Thesis, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto). https://repository.uinsa izu.ac.id/6941/1/ATIKA_MAKNA%20SIMBOLIK%20ARSITEKTUR%20MASJID%20AGUNG%20SANG%20CIPTA%20RASA.pdf
Aulia, N., Abdullah, M. N. A., & Nurbayani, S. (2024). Pertukaran Sosial: Pergeseran Nilai Tradisi Ngantat Petolong di Era Modernisasi. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 10(2), 249. https://doi.org/10.32884/ideas.v10i2.1700
Dewi, N. I. K., Pratiwi, S. N., & Fajria, M. N. (2019). Interlocking System pada Konstruksi Knock Down Bangunan Tradisional Jawa Tajug sebagai Teknologi Responsif Gempa. Jurnal Arsitektur ZONASI, 2(3), 147-159. https://doi.org/10.17509/jaz.v2i3.17610
Falah, A. W. (1996). Tinjauan Konsepsi Seni Bangunan Istana Peninggalan Masa Islam di Kesultanan Cirebon dalam Konteks Kesinambungan Budaya. Jurnal Penelitian Balai Arkeologi Bandung, 3(3), 32–47. https://karya.brin.go.id/id/eprint/13693/
Hernawan, W., & Kusdiana, A. (2020). Biografi Sunan Gunung Djati Sang Penata Agama di Tanah Sunda (1st ed.). LP2M UIN Sunan Gunugn Djati, Bandung
Tim Kraton Kasepuhan Cirebon. (2003). Babad Cirebon: Koleksi Naskah Kuno Kraton Kasepuhan Cirebon. Perpustakaan Nasional RI.
Muffid, M., Suprijadi, B., & Rukayah, S. (2014). Konsep Arsitektur Jawa dan Sunda pada Masjid Agung Sang Cipta Rasa Cirebon. Modul, 14(2), 65-70. https://doi.org/10.14710/ mdl.14.2.2014.65-70
Nuryanto, N. (2019). Arsitektur Nusantara Pengantar Pemahaman Arsitektur Tradisional Indonesia. Remaja Rosdakarya Offset.
Qodim, H., & Hernawan, W. (2023). Azan Pitu: The Pacification of Plagues Rituals During The Covid-19 Pandemic. HTS Teologiese Studies/Theological Studies, 79(2), 8432. https ://doi.org/10.4102/hts.v79i2.8432
Rohani, R. (2012). Masjid-Masjid Kuno di Cirebon (Studi Komparatif Arsitektural Masjid Trusmi, Masjid Agung Sang Cipta Rasa dan Masjid Merah Panjunan) (Thesis, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati, Cirebon). http://repository.syekhnurjati.ac.id/id/epri nt/1539
Roosandriantini, J., Santoso, A. N., & Ambarwati, C. N. (2019). Tipologi Bentuk Atap pada Arsitektur Jawa. Jurnal arsitektur UBL, 9(2), 07-12. http://dx.doi.org/10.36448/jaubl.v9 i2.1257
Rosmalia, D., & Prasetya, L. E. (2017). Kosmologi Elemen Lanskap Budaya Cirebon. In Prosiding Seminar Ikatan Peneliti Lingkungan Binaan Indonesia, B073–B082, https://doi.org/10.32315/sem.1.b073
Sardjono, A. B., Bharoto, Sudarwanto, B., & Prianto, E. (2022). Puspa Ragam Bentuk-Bentuk Arsitektur Setempat. Tigamedia.
Susilo, G. A. (2015). Transformasi Bentuk Arsitektur Jawa. Spectra, XIII(25), 13–26. http://eprints.itn.ac.id/id/eprint/3220
Wardah, E. S. (2014). Metode Penelitian Sejarah. Tsaqôfah: Jurnal Agama dan Budaya, 12(2), 163–175. https://doi.org/10.32678/tsaqofah.v12i2.3512
Wasino, W., & Hartatik, E. S. (2018). Metode Penelitian Sejarah: dari Riset hingga Penulisan. Magnum Pustaka Utama.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.