Optimalisasi Pemberdayaan Kelompok Wanita Tani Mawar Bodas di Kelurahan Kahuripan Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya
Abstract
This research began with the discrepancy between Tasikmalaya City government regulations and farmers' actual experiences with Women Farmer Groups, in terms of fostering and facilitating farmer institutional empowerment. The goal of this study was to find out how much the Women Farmer Group's skills and welfare were improved by farming community empowerment. The study employs a qualitative approach. Observation, interviews, and documentation are the methods used in this study to collect data. The study's findings indicate that the empowerment measures for the Mawar Bodas Women Farmers Group (KWT) have not been fully implemented.
Downloads
References
Astrini, D. (2021). Dampak Partisipasi Anggota Kelompok Wanita Tani terhadap Kesejahteraan Keluarga. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 9(2), 161–170. https://doi.org/10.37641/jimkes.v9i2.769
Creswell, John W, (2014), Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Dewi, K. R. S., Andayani, A., & Wardhani, N. E. (2018). Citra Emansipasi Perempuan dalam Kisah Mahabarata: Pelurusan Makna Peran dan Kebebasan Bagi Perempuan Modern. Jurnal Masyarakat dan Budaya, 19(2), 203-218. https://doi.org/10.14203/jmb.v19i2.492
Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Solo: Cakra Books.
Hidayat, F. A., & Warsono, H. (2020). Mekanisme Pemberdayaan Masyarakat Melalui Badan Usaha Milik Desa Delta Mulia di Desa Panempan pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Litbang Sukowati: Media Penelitian dan Pengembangan, 5(1), 27–38. https://doi.org/10.32630/sukowati.v5i1.189
Jamaludin, A. N. (2016). Sosiologi Pembangunan. Bandung: Pustaka Setia
Khairani, A., & Shomedran, S. (2023). Proses Pemberdayaan dalam Upaya Peningkatan Hasil Produksi Pertanian Kelompok Tani Sido Makmur Dua Desa Sidomulyo Muara Enim. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 325-332. https://doi.org/10.32884/ideas.v9i1.1143
Kusiawati, D. (2017). Pendidikan Luar Sekolah, Universitas Pendidikan Indonesia Pendidikan Luar Sekolah, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Malang. Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 59–72.
Saheb, S., Slamet, Y., & Zuber, A. (2018). Peranan Modal Sosial bagi Petani Miskin untuk Mempertahankan Kelangsungan Hidup Rumah Tangga di Pedesaan Ngawi (Studi Kasus di Desa Randusongo Kecamatan Gerih Kabupaten Ngawi Provinsi Jawa Timur). Jurnal Analisa Sosiologi, 2(1), 17–34.
Shaleh, M. Y. (2020). Peran Modal Sosial dan Partisipasi dalam Pemberdayaan Masyarakat. Universitas Negeri Makasaar
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suharto, E. (2014). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat. Bandung : Refika Aditama
Susilo, A. (2016). Model Pemberdayaan Masyarakat Perspektif Islam. FALAH: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 193–209. https://doi.org/10.22219/jes.v1i2.3681
Kota Tasikmalaya. 2021. Peraturan Pemerintah Kota Nomor 520 tentang Penetapan Kelembagaan Penyuluhan Pertanian, Kelembagaan Pelaku Utama dan Tenaga Penyuluhan Pertanian di Kota Tasikmalaya. Pemerintah Kota Tasikmalaya: Tasikmalaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.